- 21 Feb 2024
- Afdrukken
- Pdf
LTI voor MijnPortfolio
- Bijgewerkt op 21 Feb 2024
- Afdrukken
- Pdf
Introductie
LTI kan op 2 manieren worden toegepast binnen MijnPortfolio:
- Externe content (E-learnings) koppelen
- Inloggen vanuit een ander platform op MijnPortfolio
1. Externe content koppelen
Het is mogelijk om externe E-learnings, uit bijvoorbeeld Moodle of een ander LMS, te koppelen via LTI aan MijnPortfolio. Dit kan via de E-learning module. Deze externe E-learnings kunnen vervolgens weer gekoppeld worden aan onze article module, waardoor je externe content kunt combineren met eigen gemaakt content binnen MijnPortfolio.
Op /traject/beheerder/elearningbeheer kun je een LTI koppeling toevoegen. Hiervoor heb je diverse gegevens nodig van de aanbieder van de E-learning, zoals de sleutel, geheim en eindpunt. De aanbieder van de E-learning kan je helpen om deze gegevens te achterhalen. Wanneer de LTI is toegevoegd is het mogelijk om deze E-learning te koppelen aan een artikel.
2. Inloggen via LTI op Mijnportfolio
Daarnaast ondersteunt MijnPortfolio het inloggen via LTI vanuit bijvoorbeeld een LMS. Ga hiervoor naar /beheerder/settings/lti en klik op 'Voeg een nieuwe LTI koppeling toe'. Stel de volgende velden in:
- LTI naam: Geef de koppeling een naam.
- LTI user id: Geef aan of deze alleen moet matchen of ook een nieuw account mag aanmaken. Op basis van het opgegeven 'custom veld' wat meegegeven wordt vanuit het gekoppelde systeem wordt gezocht naar een gebruiker binnen MijnPortfolio met dat kenmerk. Wordt deze gevonden dan ben je direct ingelogd als deze gebruiker. Wordt deze niet gevonden, dan zijn er 2 opties; Er gebeurt niets óf er wordt een account aangemaakt voor deze gebruiker.
- Custom veld komt overeen met: Keuze uit nummer/code portfolio of e-mailadres. In dit veld binnen MijnPortfolio wordt de meegegeven waarde vanuit ‘custom_match’ gezocht om accounts te kunnen matchen.
- LTI rol: Vanuit het LMS kunnen gebruikers met de rol ‘learner’ of ‘instructor’ worden aangemaakt. Normaliter is de learner de deelnemer/student/werknemer en de instructor de begeleider/docent. Op deze plek is in te stellen welke rol binnen MijnPortfolio deze rollen toegekend moeten worden.
Wij ondersteunen het aanleveren van de volgende velden:
- user_id: Unieke ID van de gebruiker, bepaald door het LMS: gebruikt iemand meerdere keren de koppeling, dan is deze ID altijd gelijk.
- roles: Deze heeft enkel de waarde Learner of Instructor. Zoals hierboven aangegeven kan via ‘LTI rol’ aangegeven worden wat voor rol iemand binnen MijnPortfolio moet krijgen.
- lis_person_name_given: Veld voor de voornaam.
- lis_person_name_family: Veld voor de achternaam.
- lis_person_contact_email_primary: E-mail.
- launch_presentation_return_url: De URL waar iemand naar teruggestuurd kan worden, wanneer uitgelogd wordt in MijnPortfolio.
We zien dat de eerste drie velden soms dummy data bevatten: sommige LMSen geven standaard geen persoonsgegevens door. Voor het juist kunnen aanmaken van een deelnemer/gebruiker binnen MijnPortfolio is dit wel vereist.
Afhankelijk van de geactiveerde modules en opties in MijnPortfolio zijn er via de LTI nog gegevens toe te wijzen aan deelnemers die worden aangemaakt via die LTI koppeling. Denk hierbij aan het type deelnemer, kwalificaties of een of meerdere article modules. Dit betreft dan een vaste kwalificatie, module etc die wordt toegewezen aan elke deelnemer die via de koppeling wordt aangemaakt.
Nadat de LTI koppeling is toegevoegd aan MijnPortfolio worden hier ook gegevens getoond die ingegeven moeten worden in het systeem waarmee gekoppeld moet worden. Het gaat dan om het eindpunt (endpoint), sleutel (key), geheim (secret). Per aanbieder kan het verschillen hoe deze velden exact heten. De aanbieder van het externe systeem kan je helpen met de juiste inrichting hiervan.