Bibliotheek
  • 21 Feb 2024
  • Pdf

Bibliotheek

  • Pdf

Article Summary

Omschrijving

De bibliotheek-module kan worden gebruikt om op een efficiënte manier documenten te delen. Dit kan op uiteenlopende manieren, van opdrachten voor deelnemers tot toetsvragen die alleen toegankelijk zijn voor begeleiders.

Beheerders en begeleiders kunnen categoriën toevoegen om verschillende bestanden en links geordend aan te kunnen bieden. Het is mogelijk om een categorie te maken die nooit beschikbaar zal zijn voor deelnemers en die dus alleen onder beheerders en begeleiders wordt gebruikt.

Categorieën kunnen automatisch beschikbaar gemaakt worden voor alle deelnemers, of er kan gekozen worden om dit handmatig per deelnemer te doen. Vervolgens kan ingesteld worden wie (in een beheerdersrol of begeleidende rol) eigenaar wordt van de categorie en wie (alleen) toegang heeft tot een categorie en de inhoud.

Een categorie kan hierna gevuld worden met links en bestanden, om deze beschikbaar te maken voor de betreffende deelnemers en/of beheerders en de begeleidende rollen. Het is onder andere mogelijk om afbeeldingen in een categorie te plaatsen die vervolgens gedownload kunnen worden. Het downloaden is zo alleen toegankelijk voor leden van de categorie.


Voorbeelden

  • Beheren van documenten

Documenten kunnen per categorie ingedeeld worden, om zo een duidelijk onderscheid te creëren voor gebruikers die toegang hebben tot meer dan één categorie. Denk hierbij aan het aanbieden van instructies, template-bestanden die deelnemers kunnen invullen of het delen van afbeeldingen die bij een showcase gebruikt kunnen worden.

  • Overkoepelende omgevingen

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een overkoepelende omgeving, kan in de bibliotheekmodule worden aangegeven in welke subomgeving een categorie beschikbaar is. Wanneer een categorie wordt aangemaakt of bewerkt, staat er een lijst met alle subomgevingen. Dit is alleen beschikbaar wanneer dit bij Paragin is aangegeven.


Instellingen

Aanmaken van categorieën

  1. Met de standaardinstellingen kunnen begeleiders en beheerders categorieën toevoegen aan de bibliotheekmodule. Afhankelijk van de rol gaat dit op verschillende manieren:
    A. De beheerder ziet een module genaamd 'Bibliotheekbeheer'. Door op deze module te klikken, opent gelijk het scherm om de categoriën te bewerken of aan te vullen.
    B. De begeleider ziet de module als 'Bibliotheek', net als de deelnemers. Nadat op de module is geklikt, staat er rechtsboven een knop met 'Bibliotheekbeheer'. Door hier op te klikken is het mogelijk om aanpassingen te doen. Deze knop is niet zichtbaar voor deelnemers.

  2. Bij het aanmaken van een categorie moet er verplicht een naam en een eigenaar worden toegewezen. Er zijn optionele instellingen voor een omschrijving en het toevoegen van een categorie-afbeelding. Daarnaast kan er ingesteld worden dat de categorie niet zichtbaar is voor deelnemers. Als laatste kan er voor worden gekozen om deelnemers automatisch of handmatig toe te voegen aan deze categorie.

Let op!

Beheerders kunnen alle categorieën bewerken, ook die zij niet zelf hebben aangemaakt. Begeleiders kunnen dit alleen bij zelf aangemaakte categorieën.

Let op!

Wanneer een beheerder een categorie heeft aangemaakt, moet deze nog zichtbaar gemaakt worden voor begeleiders, indien gewenst. Dit kan door op 'Zichtbaar maken voor begeleiders' te klikken aan de rechterkant van de pagina.

  1. Het toevoegen van links en bestanden kan nadat de categorie is aangmaakt en in het overzicht staat. Klik hiervoor respectievelijk op het ketting- of papiericoon. Om een nieuw item toe te voegen, selecteer in de rechterbovenhoek op 'Link toevoegen' of 'Bestand toevoegen'.

  2. Als niet is ingesteld dat deelnemers automatisch worden toegevoegd, kan dit op de overzichtpagina van de bibliotheek op twee manieren:
    A. Selecteer de optie 'Zichtbaar maken voor deelnemers'. Er verschijnt een overzicht van deelnemers die toegevoegd kunnen worden. Als er gebruik wordt gemaakt van deelnemersgroepen, kunnen ook hele groepen in een keer worden geselecteerd. Daarnaast is er een optie om alle deelnemers in de omgeving toe voegen.
    B. Selecteer de optie 'Aan deelnemer toewijzen'. Hiermee kan een enkele deelnemer aan meerdere categorieën worden gekoppeld. Selecteer uit de lijst een deelnemers en vervolgens aan welke groepen deze gekoppeld moet worden.

    Een derde mogelijkheid:
    C. Via de pagina met alle deelnemers (standaardnaam menuonderdeel: Portfolio's) kunnen begeleiders deze toevoegen of verwijderen uit onderdelen van een bibliotheek. Dit gaat als volgt:

    1. Navigeer naar het menu met het deelnemeroverzicht.
    2. Selecteer welke deelnemers bewerkt moeten worden, kijk daarna onderaan de pagina bij 'Voer een actie uit op.
    3. Bij 'Kies het doel van de actie', klik op 'geselecteerde resultaten'.
    4. Bij 'Kies een actie' is er de optie om een onderdeel van de bibliotheek voor de selectie wel of niet beschikbaar te maken.

Interne naam module: Collection


What's Next