Veelgestelde vragen
  • 16 Apr 2024
  • Pdf

Veelgestelde vragen

  • Pdf

Article Summary

Mijn organisatie heeft al SSO ingeregeld in één omgeving, maar wil dit nu ook in andere omgevingen. Wat moet ik doen?
In dit geval hoeft er geen aanvraag bij SurfConext of Entree Federatie worden ingediend. Stuur een mail naar support@paragin.nl met daarin de informatie van de contactpersoon en de url van de betreffende omgeving.

Let op!

Betreft het een omgeving die via een Examenleverancier is uitgeleverd, neem dan contact op met de betreffende Examenleverancier.

Hoe weet ik of SSO aanstaat voor de omgeving?
Dit kun je controleren door naar de inlogpagina van de omgeving te gaan. Daar komt een knop te staan met ‘Inloggen met SurfConext/Entree Federatie/enz’.

Er staat geen knop op de inlogpagina, wat nu?
Als er geen knop op de inlogpagina staat met ‘Inloggen met SurfConext/Entree Federatie’ betekent dit dat de SSO niet aanstaat voor de omgeving. Neem contact op met support@paragin.nl.

Let op!

Betreft het een omgeving die via een Examenleverancier is uitgeleverd, neem dan contact op met de betreffende Examenleverancier.

Ik heb het unieke ID gevonden. Moet ik deze één voor één aan bestaande gebruikers toevoegen?
Nee, het UID hoef je niet één voor één toe te voegen aan bestaande gebruikersaccount. Maak een export van bestaande gebruikers. Voeg de unieke waarde toe aan het code/kenmerk veld. Importeer dit verrijkte bestand weer in de omgeving. De codes worden op deze manier toegevoegd aan de gebruikers.

Ik heb SSO ingeregeld. Worden nieuwe gebruikers nu automatisch aangemaakt?
Nee, je vult de accounts aan met de juiste unieke ID. Alleen dit ID is niet genoeg informatie voor de omgeving om een volledig account te kunnen maken. Zo moet bijvoorbeeld nog informatie gegeven worden over het koppelen van de juiste opleiding(en) en groep(en). Het is dus de bedoeling om accounts aan te maken inclusief het gebruik van het juiste unieke ID.

Ik maak gebruik van SSO. Hoe kom ik nu terecht in de omgeving? Komt er nu automatisch een tegel bij op mijn portaal of een knop op de website?
Deze knop of tegel komt niet automatisch op een interne website of portaal. Neem daarvoor contact op met de interne verantwoordelijke voor deze website of dit portaal. Als er geen knop of tegel aanwezig is, dien je naar de URL van de omgeving te gaan om in te loggen met je inloggegevens van SurfConext of Entree Federatie.

Als ik doorklik vanaf de website moet ik alsnog inloggen, terwijl SSO wel aanstaat.
Dat klopt. Dit is uit beveiligingsoogpunt zo ingeregeld. Omdat het in deze omgevingen vaak gaat om examens is het belangrijk om te voorkomen dat iemand per ongeluk ingelogd blijft en een ander zo een examen kan inzien. Door nog een keer te moeten inloggen, voorkom je dit soort risico’s.

Ik heb het unieke ID bij één gebruiker ingevoerd. De andere gebruikers kunnen hun SSO nog niet gebruiken. Hoe kan dit?
Het vullen van het code/kenmerk veld moet voor alle gebruikers gevuld worden. Het is niet voldoende om dit bij één gebruiker in te vullen.

Wat als er in Remindo twee accounts zijn met hetzelfde unieke ID in het code/kenmerk veld?
In dat geval mag de gebruiker kiezen in welk account deze verder wil werken.

Wat als er geen code/kenmerk is gevuld in het gebruikersaccount in Remindo?
Probeert een gebruiker in te loggen in Remindo met de SSO gegevens, maar is er nog geen code/kenmerk veld ingevuld? Dan krijgt deze gebruiker het standaard Remindo loginscherm te zien en mag deze de gebruikersnaam en wachtwoord daarvan ingeven. Daarna wordt alsnog het ID van Surf gekoppeld en kan de deelnemer vervolgens inloggen met zijn Surf logingegevens (Let op: dit geldt alleen voor Remindo in combinatie met SurfConext).

Ik heb een verkeerde unieke ID (UID) waarde ingevoerd, wat nu?
Deze waarde kan nog gewijzigd worden in het profiel van de gebruiker. Het unieke ID is alleen bekend binnen de organisatie.

In geval van Remindo wordt een deelnemer waarbij een verkeerd uniek ID is ingevoerd gevraagd om, na het inloggen met het SSO account, in te loggen met zijn Remindo gebruikersnaam en wachtwoord. Op deze manier wordt de koppeling tussen beide accounts alsnog gemaakt en kan de deelnemer vervolgens inloggen met zijn Surf logingegevens (Let op: dit geldt alleen voor Remindo in combinatie met SurfConext).

Unieke ID’s: Ik ben functioneel beheerder en op zoek naar de unieke ID’s. Waar vind ik de unieke ID’s van SurfConext of Entree Federatie?

SurfConext:

  • Zoek via https://engine.surfconext.nl/authentication/sp/debug het format van waarde op voor een student en voor een medewerker (daar zit verschil in). Log via de link in op het eigen Surf account, daarmee is het format voor de medewerkers af te leiden. Laat ook een (demo) student inloggen, daarmee is het format voor de student af te leiden. Vaak is dit het studentnummer of het mailadres voor de @. De waarden zijn voor alle studenten hetzelfde opgebouwd, en voor alle medewerkers hetzelfde opgebouwd. Is het bijvoorbeeld bij een student het studentnummer? Ga er dan vanuit dat het overal het studentnummer is. Bij medewerkers is dit vaak een afkorting, ook deze wijze van afkorten is dan voor alle medewerkers hetzelfde.
  • Kijk naar de attribuutwaarde van het UID (User ID)
  • Let op: dit is anders dan het eduID. de unieke waarde moet echt het UserID zijn.

Entree Federatie:

  • Entree Federatie voorziet scholen van een nlEduPersonProfileID of EckID. Deze unieke waarden zijn alleen te vinden binnen het interne leerlingadministratie systeem, bijvoorbeeld in Magister.

Ik wil werken met SSO, maar mijn organisatie maakt geen gebruik van SurfConext of Entree Federatie. Kan ik alsnog SSO gebruiken?
Buiten deze twee aanbieders (SurfConext en Entree Federatie) is het mogelijk om een maatwerk SSO oplossing in te richten. Echter, dit is een stuk minder eenvoudig in te richten in vergelijking met SurfConext en Entree Federatie. Ons advies is dan ook om te kiezen voor één van deze opties.


What's Next